نخستین زن دریانورد ایرانی را بشناشید /

نخستین زن دریانورد ایرانی را بشناشید /

نخستین زن دریانورد ایرانی را بشناشید / روز نیروی دریایی گرامی باد

امروز نمیدونم میدونید یا نه اما روز نیروی دریایی هست . نیرویی که از گذشته تا حال خدمات فراوانی برای این مرز و بوم انجام داده هنوز ۸ سال دفاع مقدس رو فراموش نکردیم و درود میفرستیم بر یاد و نام شهدا مخصوصا شهدای نیروی دریایی اما هزاران افسوس که در مورد اطلاع رسانی برای [...]

امروز نمیدونم میدونید یا نه اما روز نیروی دریایی هست . نیرویی که از گذشته تا حال خدمات فراوانی برای این مرز و بوم انجام داده هنوز ۸ سال دفاع مقدس رو فراموش نکردیم و درود میفرستیم بر یاد و نام شهدا مخصوصا شهدای نیروی دریایی اما هزاران افسوس که در مورد اطلاع رسانی برای جوانان کاملا ضعیف عمل میکنند.

ایران ویج از هفته پیش یه به روابط عمومی نیروی دریایی ایمیل زد و اعلام کرد که قصد داره در این روز برای کاربران جوان و فرهیخته خودش ایمیلی ارسال کنه اگه تمایل دارند اطلاعات جالب یا حماسه های غرور انگیز این نیروی خادم وطن را به گوش اعضاء برسانیم ما در خدمتیم . از این ایمیل گذشت تا زمان نگارش این ایمیل هیچ نشد که نشد !!! بعد بیا از جنگ نرم بگو :-| تا زمانی که جوانان کشورت ندونند چه میکنی و … ( بیخیال سکوت میکنیم و بس )

به همین جهت لازم دیدیم یکی از اولین زنان فداکار در راه ایران عزیزمان را به شما دوست داران کشور معرفی کنیم امیدواریم برای شما نیز جالب باشه
 

نخستین زن دریانورد ایرانی و اولین در جهان! (+عکس)
 
 

آرتمیس Artemis نخستین زن دریانورد ایرانی است که درحدود ۲۴۸۰ سال پیش،فرمان دریاسالاری خویش را از سوی خشایارشاه هخامنشی دریافت کرد و اولین بانویی می باشد که در تاریخ دریانوردی جهان در جایگاه فرماندهی دریایی قرار گرفته است. در سال ۴۸۴ پیش از میلاد، هنگامی که فرمان بسیج دریایی برای شرکت در جنگ با یونان از سوی خشایارشاه صادر شد، آرتمیس فرماندار سرزمین کاریه با پنج فروند کشتی جنگی که خود فرماندهی آنها را در دست داشت به نیروی دریایی ایران پیوست. دراین جنگ که ایرانیان موفق به تصرف آتن شدند، نیروی زمینی ایران را ۸۰۰ هزار پیاده و ۸۰ هزار سواره تشکیل می داد و نیروی دریایی ایران شامل ۱۲۰۰ ناو جنگی و ۳۰۰ کشتی ترابری بود.

همچنین آرتمیس در سال ۴۸۰ پیش از میلاد در جنگ سالامین Salamine که بین نیروی دریایی ایران و یونان درگرفت شرکت داشت و دلاوری های بسیاری از خود نشان داد و با ستایش دوست و آشنا روبرو شد.او در یکی از دشوارترین شرایط در جنگ سالامین، بادلیری و بیباکی کم مانند توانست بخشی از نیروی دریایی ایران را از خطر نابودی نجات دهد و به همین دلیل به افتخار دریافت فرمان دریاسالاری از سوی خشایارشاه رسید.او به خشایارشاه پیشنهاد ازدواج نیز داد که بدلایلی این پیوند صورت نگرفت. در سالهای دهه شصت میلادی (دهه چهل خورشیدی) نیروی دریایی ایران، برای نخستین بار ناو شکن بزرگی را به نام یک زن نام گذاری کرد و او «آرتمیس» بود.
ناو شکن آرتمیس در دوران خدمت «دریاسالار فرج الله رسایی» به آب انداخته شد و سالها بر روی آبهای خلیج همیشه فارس پاسدار سواحل ایران بود.

جا دارد که از دیگر سرداران زن ایران باستان هم یادی شود،کسانی مانند: کردیه، بانوگشسب، گردآفرید، یوتاب.
 

www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ایران ویج‌
 

زهرا سالاریه اولین زن دریانورد ایرانی

زهرا سالاریه، تا ۱۶ سالگی شنا کردن بلد نبوده. همه ی تصوری هم که از دریا داشته، همان تصویری بوده که همه دارند. اما چند اتفاق ریز و درشت باعث شده است که فکر زدن به دریا در ذهنش جوانه بزند و او را وارد فصل عجیبی از زندگی کند. زهرا از ۱۵ سالگی مجبور شده است که کار کند. در آن زمان خیاطی می کرده و اتفاقا خیاط ماهری هم بوده، به خاطر همین یک روز دنبال یک آگهی استخدام خیاط ضخیم دوزی وارد شرکتی می شود که جلیقه نجات می دوختند.

کار کردن در همان شرکت هم بوده که باعث می شود زهرا با شرکت هایی که ناخدا و قایقران تربیت می کردند و به آنها گواهینامه قایقرانی می دادند آشنا شود.

بعد از آشنایی هم تمام تلاش خودش را می کند که در این کلاسها شرکت کند. اما مشکلی که وجود داشته این بوده که در هیچ کدام از این کلاسها ثبت نامش نمی کردند، چون اصلا اولین بار بوده که یک دختر آنهم در سن ۱۶ سالگی چنین درخواستی داشته.

به هر حال عدم استقبال این شرکت ها باعث نمی شود که زهرا نا امید شود، در عوض کلی پرس و جو می کند و متوجه می شود که قانونی که اجازه ندهد یک دختر دراین کلاسها شرکت کند وجود ندارد و با همین برگ برنده در کلاس ها شرکت می کند.

خودش می گوید درس های تئوری کلاسها خیلی سخت بوده اند و دانستن زبان انگلیسی در حد رفع نیاز هم اجباری بوده، به خاطر همین هم زهرا مجبور می شود روزها کار کند و شبها درس بخواند تا از کلاسها عقب نماند. اما نکته سخت تر قضیه کلاس های عملی بوده .اینطور که معلوم است هدایت یک قایق با آن چیزی که در فیلم ها می بینیم خیلی فرق دارد.

به خاطر همین هم زهرا مجبور شده برای اینکه بهانه ای دست کسی ندهد، هر چیزی را که قابل یاد گرفتن است از طریقه وارد شدن به قایق گرفته تا تعمیر موتور و ۷۰ مدل گره ملوانی جور واجور به طنابهایی که دو برابر خودش وزن داشتند را یاد بگیرد و در امتحان پایان دوره شرکت کند.روز امتحان هم سخت ترین امتحان آن دوره را از زهرا گرفته اند و دست آخر گواهینامه ناخدای قایقران را گذاشته اند کف دستش. بعد از آن هم زهرا دوره های دیگری را که به کارش ربط داشته گذرانده و گواهینامه های جور واجور را گرفته”.

بر اساس این گزارش زهرا سالاریه، ۵سال است که بعد از گرفتن گواهینامه های قایقرانی و ناخدای قایقران رسما دریانورد شده و هر روز، چند ساعت از زندگی اش ر روی دریا می گذراند و از بوشهر به خارک می رود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد