X
تبلیغات
رایتل

دانلودعکس-فیلم-مقاله-مستند

مذهبی



خبر آنلاین : پایه‏هاى اسلام قال الباقر علیه السلام:

بنى الاسلام على خمسة اشیاء، على الصلوة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایه.

امام باقر علیه السلام فرمود:

اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زکات حج و روزه و ولایت (رهبرى اسلامى).فروع کافى، ج 4 ص 62، ح 1

2-فلسفه روزه
قال الصادق علیه السلام:

انما فرض الله الصیام لیستوى به الغنى و الفقیر.

امام صادق علیه السلام فرمود:

خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند.

من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 43، ح 1

3-روزه آزمون اخلاص
قال امیرالمومنین علیه السلام:

فرض الله ... الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق‏امام على علیه السلام فرمود:

خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.

نهج البلاغه، حکمت 252

4-روزه یاد آور قیامت
قال الرضا علیه السلام:

انما امروا بالصوم لکى یعرفوا الم الجوع و العطش فیستدلوا على فقر الاخر.

امام رضا علیه السلام فرمود:

مردم به انجام روزه امر شده‏اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند.

وسائل الشیعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرایع، ص 10

5-روزه زکات بدن
قال رسول الله صلى الله علیه و آله لکل شیئى زکاة و زکاة الابدان الصیام.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.

الکافى، ج 4، ص 62، ح 3

6-روزه سپر آتش قال رسول الله صلى الله علیه و آله:

الصوم جنة من النار.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

روزه سپر آتش (جهنم) است. «یعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.»

الکافى، ج 4 ص 162

7-اهمیت روزه الصوم فى الحر جهاد.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

روزه گرفتن در گرما، جهاد است.

بحار الانوار، ج 96، ص 257

8-روزه نفس
قال امیرالمومنین علیه السلام

صوم النفس عن لذات الدنیا انفع الصیام.

امیرالمومنان على علیه السلام فرمود:

روزه نفس از لذتهاى دنیوى سودمندترین روزه‏هاست.

غرر الحکم، ج 1 ص 416 ح 64

9-روزه واقعى
قال امیرالمومنین علیه السلام

الصیام اجتناب المحارم کما یمتنع الرجل من الطعام و الشراب.

امام على علیه السلام فرمود:

روزه پرهیز از حرامها است همچنانکه شخص از خوردنى و نوشیدنى پرهیز مى‏کند.

بحار ج 93 ص 249

10-برترین روزه قال امیرالمومنین علیه السلام

صوم القلب خیر من صیام اللسان و صوم اللسان خیر من صیام البطن.

امام على علیه السلام فرمود:

روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.

غرر الحکم، ج 1، ص 417، ح 80

11-روزه چشم و گوش قال الصادق علیه السلام

اذا صمت فلیصم سمعک و بصرک و شعرک و جلدک.

امام صادق علیه السلام فرمود:

آنگاه که روزه مى‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند.«یعنى از گناهان پرهیز کند.»

الکافى ج 4 ص 87، ح 1

12-روزه اعضا و جوارح عن فاطمه الزهرا سلام الله علیها

ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه.

حضرت زهرا علیها السلام فرمود:

روزه‏دارى که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده روزه‏اش به چه کارش خواهد آمد.

بحار، ج 93 ص 295

13-روزه ناقص قال الباقر علیه السلام

لا صیام لمن عصى الامام و لا صیام لعبد ابق حتى یرجع و لا صیام لامراة ناشزة حتى تتوب و لاصیام لولد عاق حتى یبر.

امام باقر علیه السلام فرمود:

روزه این افراد کامل نیست:

1 - کسى که امام (رهبر) را نافرمانى کند.

2 - بنده فرارى تا زمانى که برگردد.

3 - زنى که اطاعت‏شوهر نکرده تا اینکه توبه کند.

4 - فرزندى که نافرمان شده تا اینکه فرمانبردار شود.

بحار الانوار ج 93، ص 295.

14-روزه بى ارزش
قال امیرالمومنین علیه السلام

کم من صائم لیس له من صیامه الا الجوع و الظما و کم من قائم لیس له من قیامه الا السهر و العناء.

امام على علیه السلام فرمود:

چه بسا روزه‏دارى که از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏دارى که از نمازش جز بیخوابى و سختى سودى نمى‏برد.

نهج البلاغه، حکمت 145

15-روزه و صبر
عن الصادق علیه السلام فى قول الله عزوجل

«واستعینوا بالصبر و الصلوة‏»

قال: الصبر الصوم.

امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند عزو جل که فرموده است: از صبر و نماز کمک بگیرید، صبر، روزه است.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 298، ح 3

16-روزه و صدقه
قال الصادق علیه السلام

صدقه درهم افضل من صیام یوم.

امام صادق علیه السلام فرمود

یک درهم صدقه دادن از یک روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 218، ح 6

17-پاداش روزه
قال رسول الله صلى الله علیه و آله: قال الله تعالى

الصوم لى و انا اجزى به

رسول خدا فرمود خداى تعالى فرموده است:

روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.

وسائل الشیعه ج 7 ص 294، ح 15 و 16 ; 27 و 30

18-جرعه نوشان بهشت
قال رسول الله صلى الله علیه و آله

من منعه الصوم من طعام یشتهیه کان حقا على الله ان یطعمه من طعام الجنة و یسقیه من شرابها.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

کسى که روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست که به او از غذاهاى بهشتى بخورانند و از شرابهاى بهشتى به او بنوشاند.

بحار الانوار ج 93 ص 331

19-خوشا بحال روزه داران
قال رسول الله صلى الله علیه و آله

طوبى لمن ظما او جاع لله اولئک الذین یشبعون یوم القیامة

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

خوشا بحال کسانى که براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اینان در روز قیامت‏سیر مى‏شوند.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 299، ح‏2.

20-مژده به روزه‏داران
قال الصادق علیه السلام

من صام لله عزوجل یوما فى شدة الحر فاصابه ظما و کل الله به الف ملک یمسحون وجهه و یبشرونه حتى اذا افطر.

امام صادق علیه السلام فرمود:

هر کس که در روز بسیار گرم براى خدا روزه بگیرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را مى‏گمارد تا دست‏به چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامى که افطار کند.

الکافى، ج 4 ص 64 ح 8; بحار الانوار ج 93 ص 247

21-شادى روزه دار قال الصادق علیه السلام

للصائم فرحتان فرحة عند افطاره و فرحة عند لقاء ربه

امام صادق علیه السلام فرمود:

براى روزه دار دو سرور و خوشحالى است:

1 - هنگام افطار 2 - هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قیامت)

وسائل الشیعه، ج 7 ص 290 و 294 ح‏6 و 26.

22-بهشت و باب روزه‏دارن قال رسول الله صلى الله علیه و آله

ان للجنة بابا یدعى الریان لا یدخل منه الا الصائمون.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

براى بهشت درى است‏بنام (ریان) که از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 295، ح‏31.

معانى الاخبار ص 116

23-دعاى روزه‏داران
قال الکاظم (علیه السلام)

دعوة الصائم تستجاب عند افطاره

امام کاظم (علیه السلام) فرمود:

دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.

بحار الانوار ج 92 ص 255 ح 33.

24-بهار مومنان
قال رسول الله (صلى الله علیه و آله)

الشتاء ربیع المومن یطول فیه لیله فیستعین به على قیامه و یقصر فیه نهاره فیستعین به على صیامه.

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى کوتاهش براى روزه دارى بهره مى‏گیرد.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 302، ح 3.

25-روزه مستحبى
قال الصادق (علیه السلام)

من جاء بالحسنة فله عشر امثالها من ذلک صیام ثلاثة ایام من کل شهر.

امام صادق علیه السلام فرمود:

هر کس کار نیکى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه است.

وسائل الشیعه، ج 7، ص 313، ح 33

26-روزه ماه رجب
قال الکاظم (علیه السلام)

رجب نهر فى الجنه اشد بیاضا من اللبن و احلى من العسل فمن صام یوما من رجب سقاه الله من ذلک النهر.

امام کاظم (علیه السلام) فرمود:

رجب نام نهرى است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند از آن نهر به او مى‏نوشاند.

من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 56 ح 2

وسائل الشیعه ج 7 ص 350 ح 3

27-روزه ماه شعبان
من صام ثلاثة ایام من اخر شعبان و وصلها بشهر رمضان کتب الله له صوم شهرین متتابعین.

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برایش محسوب مى‏کند.

وسائل الشیعه ج 7 ص 375،ح 22

28-افطارى دادن(1) قال الصادق (علیه السلام)

من فطر صائما فله مثل اجره

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

هر کس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.

الکافى، ج 4 ص 68، ح 1

29-افطارى دادن (2) قال الکاظم (علیه السلام)

فطرک اخاک الصائم خیر من صیامک.

امام کاظم (علیه السلام) فرمود:

افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.

الکافى، ج 4 ص 68، ح 2

30-روزه خوارى قال الصادق (علیه السلام)

من افطر یوما من شهر رمضان خرج روح الایمان منه

امام صادق (علیه السلام)فرمود:

هر کس یک روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ایمان از او جدا مى‏شود

وسائل الشیعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5

من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 73، ح 9

31-رمضان ماه خدا قال امیرالمومنین

شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهرى

امام على (علیه السلام) فرمود:

رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 266، ح 23.

32-رمضان ماه رحمتقال رسول الله (صلى الله علیه و آله)

... و هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار.

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.

بحار الانوار، ج 93، ص 342

33-فضیلت ماه رمضان
قال رسول الله (صلى الله علیه و آله)

ان ابواب السماء تفتح فى اول لیلة من شهر رمضان و لا تغلق الى اخر لیلة منه

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.

بحار الانوار، ج 93، ص 344

34-اهمیت ماه رمضان
قال رسول الله (صلى الله علیه و آله)

لو یعلم العبد ما فى رمضان لود ان یکون رمضان السنة

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

اگر بنده «خدا» مى‏دانست که در ماه رمضان چیست [چه برکتى وجود دارد] دوست مى‏داشت که تمام سال، رمضان باشد.

بحار الانوار، ج 93، ص 346

35-قرآن و ماه رمضان
قال الرضا (علیه السلام)

من قرا فى شهر رمضان ایة من کتاب الله کان کمن ختم القران فى غیره من الشهور.

امام رضا (علیه السلام) فرمود:

هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند.

بحار الانوار ج 93، ص 346

36-شب سرنوشت‏ساز قال الصادق (علیه السلام)

راس السنة لیلة القدر یکتب فیها ما یکون من السنة الى السنة.

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته مى‏شود.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 258 ح 8

37-برترى شب قدر قیل لابى عبد الله (علیه السلام)

کیف تکون لیلة القدر خیرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فیها خیر من العمل فى الف شهر لیس فیها لیلة القدر.

از امام صادق (علیه السلام) سوال شد:

چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟

حضرت فرمود: کار نیک در آن شب از کار در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد بهتر است.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 256، ح 2

38-تقدیر اعمال
قال الصادق (علیه السلام)

التقدیر فى لیلة تسعة عشر و الابرام فى لیلة احدى و عشرین و الامضاء فى لیلة ثلاث و عشرین.

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گیرد و تصویب آن در شب بیست ویکم و تنفیذ آن در شب بیست‏سوم.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 259

39-احیاء شب قدر
عن فضیل بن یسار قال:

کان ابو جعفر (علیه السلام) اذا کان لیلة احدى و عشرین و لیلة ثلاث و عشرین اخذ فى الدعا حتى یزول اللیل فاذا زال اللیل صلى.

فضیل بن یسار گوید:

امام باقر (علیه السلام) در شب بیست و یکم و بیست‏سوم ماه رمضان مشغول دعا مى‏شد تا شب بسر آید و آنگاه که شب به پایان مى‏رسید نماز صبح را مى‏خواند.

وسائل الشیعه، ج 7، ص 260، ح 4

40-زکات فطره
قال الصادق (علیه السلام)

ان من تمام الصوم اعطاء الزکاة یعنى الفطرة کما ان الصلوة على النبى (صلى الله علیه و آله) من تمام الصلوة.

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (صلى الله علیه و آله) کمال نماز است.

وسائل الشیعه، ج 6 ص 221، ح 5 

روایتی از استقلال رأی در منزل امام حسین(ع)


 

 روایتی از استقلال رأی در منزل امام حسین(ع)

روایتی از استقلال رأی در منزل امام حسین(ع)
نحوه برخورد امام حسین(ع) با زنان حرم و حتی واگذاری برخی مسئولیت‌هایی که شاید امروز تصور می‌شود تنها از عهده مردان جامعه برمی‌آید و استقلال رأیی که برای آن قائل بودند، حاکی از دیدگاه این امام همام به جنبه‌های عاطفی و عقلایی زنان است.
 
 
 

مرکز خبر حوزه:خانم زهرا روح اللهی امیری،همزمان با فرارسیدن سوم شعبان، با اشاره به دیدگاه امام حسین(ع) به هویت عقلایی و عاطفی بانوان اظهارداشت: نگاه امام حسین (ع) در این مسئله، بر گرفته از سیره فکری، اخلاقی و رفتاری خاندان اهل بیت(ع) به ویژه رسول اکرم(ص) است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به آیاتی از قرآن کریم به دو ویژگی ذاتی و عینی زنان و مردان یعنی، عقل و عاطفه ادامه داد: طبق آیه ۱۸۹ سوره اعراف «هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زوج‌ها لِیَسْکُنَ إِلَیْهَا فَلَمَّا تَغَشَّاهَا حَمَلَتْ حَمْلًا خَفِیفًا فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّا أَثْقَلَتْ دَعَوَا اللَّهَ رَبَّهُمَا لَئِنْ آَتَیْتَنَا صَالِحًا لَنَکُونَنَّ مِنَ الشَّاکِرِینَ» و آیه ۶ سوره زمر«خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زوج‌ها وَأَنْزَلَ لَکُمْ مِنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِیَةَ أَزْوَاجٍ یَخْلُقُکُمْ فِی بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ خَلْقًا مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِی ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ ذَلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ لَهُ الْمُلْکُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّی تُصْرَفُونَ» زن و مرد از یک نفس واحد خلق شدند و دارای جنبه‌های مشترکی مانند عقل و عاطفه هستند.

وی افزود: یکی از ابعاد مشترک زنان و مردان جنبه عقلایی است که هم در مردان و هم در زنان می‌توان مورد توجه قرار داد و با نگاهی گذرا به برخی وقایع کربلا به راحتی می‌توان توجه امام حسین(ع) به جنبه عقلایی زنان را مشاهده کرد.

خانم روح‌اللهی امیری، ادامه داد:‌ نحوه برخورد امام حسین(ع) با زنان حرم و حتی واگذاری برخی مسئولیت‌هایی که شاید امروز تصور می‌شود تنها از عهده مردان جامعه برمی‌آید و استقلال رأیی که برای آن قائل بودند، حاکی از دیدگاه این امام همام به جنبه‌های عاطفی و عقلایی زنان است.

*روایتی از استقلال رأی در منزل امام حسین(ع)

وی با بیان شواهدی از سیره رفتاری امام حسین(ع) که در بسیاری از کتب تاریخی روایت شده است، اظهارداشت: روزی تعدادی از اصحاب امام حسین(ع) برای طرح مسئله‌ای به منزل آن حضرت می‌روند، در منزل لوازم و وسایلی از زندگی امام را مشاهده می‌کنند که به زعم آن‌ها هرگز پیامبر اکرم (ص) چنین زندگی نمی‌کردند، قبل از این‌که اعتراضی کنند، امام آن‌ها را به حجره و اتاق شخصی خودشان راهنمایی کردند و اصحاب شاهد همان لوازم زندگی ساده پیامبر گونه مانند حصیر کهنه و ... بودند، اصحاب از این دوگانگی و تعارض پرسیدند، امام فرمودند: « من برای زنان این حد را قائلم که شیوه زندگی را خودشان انتخاب کنند، مهریه‌ای که دارند را آزادانه برای استفاده و خرید لوازم منزل در اختیارشان قرار دادم و در انتخاب لوازم منزل استقلال رأی دارند».

روح اللهی امیری ادامه داد: این سیره سیدالشهداء نشان دهنده توجه ایشان به جنبه‌های عقلایی زنان است، همچنین وقتی امام در وداع آخر با اهل حرم در کربلا به ملاقات زنان می‌آیند، وصیت خود را در اختیار دختر بزرگشان« فاطمه بنت الحسین» قرار می‌دهد و اوضاع را برای آن‌ها تشریح کرده و آنان را به صبر و مواهب دنیوی و اخروی که در انتظار آنهاست، دعوت می‌کنند.

استاد مدرسه علمیه معصومیه خواهران قم افزود: تشریح کردن اوضاع و توجه دادن زنان به مسئولیت خطیری که بر عهده خواهند داشت قابل توجه است و نشان می‌دهد که اباعبدالله (ع) مدیریت عقلایی زنان در شرایط سخت و دشوار را قبول دارند، مدیریتی که قادر است کاروان حسینی را به سرمنزل مقصود برساند و کاری که شاید از عهده برخی از مردان خارج بود را انجام دهد.

*در ورطه فمنیسم غرق نشویم

وی تصریح کرد: ارسال پیام عاشورا نیز وظیفه سنگینی بود که امام به زنان سپرد و حضرت زینب(س) توانست با مدیریتی که داشتند و جنبه عقلانی که به خرج دادند در وضعیت سخت آن روز، این پیام را منتقل کند، همه این مثال‌ها نشان می‌دهد، می‌توان جنبه‌های عقلانی در زنان را به حساب آورد؛ البته نباید از جنبه‌های عاطفی آنان غافل شد، چون غفلت از آن غرق شدن در ورطه غلط و انحرافی فمنیسم را به همراه دارد.

یکی از جنبه‌های مشترک میان زنان و مردان بُعد عاطفی است که در بانوان بیشتر است و باید مد نظر قرار گیرد، امام حسین(ع) به این مسئله نگاه خاصی داشتند.

وی به رابطه امام حسین(ع) با حضرت زینب(س) اشاره کرد و افزود: این ارتباط عمیق و صمیمی نشان دهنده توجه امام به بعد عاطفی زنان است، مشهور است که رابطه صمیمی حضرت زینب (س) با اباعبدالله (ع) به دوران کودکی بر می‌گردد و تا زمان ازدواج عقلیه بنی هاشم نیز ادامه داشت حتی موجب شد ایشان شرط ازدواج خود را همراه بودن همیشگی با امام حسین (ع) قرار دهد؛ بنابراین رابطه ویژه و دو سویه میان این امام همام و خواهرش برقرار بوده و خود امام نیز برای آرامش گرفتن مدام به دیدار زینب کبری (س) می‌رفتند.

خانم روح اللهی امیری در پایان با اشاره به توجه امام به امنیت روانی زنان حرم در چینش لشکرگاه اظهارداشت: به دستور ایشان خیمه­گاه زنان در مرکز میدان جنگ و جایگاه خیمه‌های شجاعان و مردان جنگی لشکر در اطراف خیمه­گاه زنان بود تا امنیت جانی و روانی خانواده­ها را حفظ کنند 


اسمهای خداوند به زبان انگلیسی 

القدوس - The Holy


الملک - The Sovereign Lord


الرحیم - The Mercifull


الرحمن - The Beneficent


الله - The Name Of God


الجبار - The Compeller


العزیز - The Mighty


المهیمن - The Protector


الممن - The Guardian Of Faith


السلام - The Source Of Peace


الغفار - The Forgiver


المصور - The Fashioner


البارئ - The Evolver


الخالق - The Creator


المتکبر - The Majestic


العلیم - The All Knowning


الفتاح - The Opner


الرزاق - The Provider


الوهاب - The Bestover


الحلیم - The Forbearing One


الخبیر - The Aware


اللطیف - The Subtle One


المغیث - The Maintainer


الحفیظ - The Preserver


الکبیر - The Most Great


العلی - The Most High


الشکور - The Appreciative


المجیب - The Responsive


الرقیب - The Watchfull


الکریم - The Generous One


الجلیل - The Sublime One


الحسیب - The Reckoner


الباعث - The Resurrector


المجید - The Most Glorious One


الودود - The Loving


الحکیم - The Wise


الوصی - The All-Embracing


المتین - The Firm One


القوی - The Most Strong


الوکیل - The Trustee


الحق - The Truth


الشهید - The Witness


المعد - The Restorer


المبدئ - The Originator


المحصی - The Reckoner


الحمید - The Praiseworthy


الواجد - The Finder


القیوم - The Self-subsisting


الحی - The Alive


الممیت - The Creator Of Death


المحیی - The Giver Of Life


القادر - The Able


الصمد - The Eternal


الاحد - The One


الواحد - The Unique


الماجد - The Noble


الاخیر - The Last


الاول - The First


المؤخر - The Delayer


المقدم - The Expediter


المقتدر - The Powerful


البار - The Source Of All Goodness


المتعالی - The Most Exalted


الولی - The Governor


الباطن - The Hiddeen


الظاهر - The Manifest


ملک الملک - The Eternal Owner Of Sovereignty


الرؤف - The Compassionate


العفو - The Pardoner


المنتقم - The Avenger


التواب - The Acceptor Of Repentance


المغنی - The Enricher


الغنی - The Self-Sufficient


الجامع - The Gatherer


المقسط - The Equitable


ذو الجلال والاکرام - The Lord Of Majesty andBounty


الهادی - The Guide


النور - The Light


النافع - The Propitious


الضار - The Distresser


المانع - The Preventer


الصبور - The Patient


الرشید - The Guide To The Right Path


الوارث - The Supreme Inheritor


الباقی - The Everlasting


البدیع - The Incomparable

 

المعز - The Honourer


الرافع - The Exalter


الخافض - The Abaser


الباسط - The Expender


القابض - The Constrictor


العدل - The Just


الحکم - The Judge


البصیر - The All Seeing


السمیع - The All Hearing


المذل - The Dishonourer


 

 

الغفور - The All-Forgiving 
القهار - The Subduer